GPON یک فناوری شبکه بر بستر فیبر نوری است. به کمک این تکنولوژی میتوان تمام سرویس های مورد استفاده در ساختمانها و مراکز ادارای و همچنین مجتمع های بزرگ تجاری نظیر اینترنت، تلفن، تلویزیون، دوربین های مدار بسته و دیگر امکانات را بر روی این بستر راه اندازی کرد.

این شبکه امروزه به دلیل کاهش در هزینه ها و سرعت باال و ارتقا سازی بدون نیاز به تغییر و جایگزین کردن تجهیزات پسیو مورد توجه قرار گرفته است و به راحتی با تکنولوژی در حال تغییر سازگار است. در این روش فنی از تجهیزاتی مانند فیبر نوری، اسپلیتر، OLT و ONT استفاده میشود. این فناوری دریافت و انتقال سریع داده ها را از طریق یک فیبر با معماری یک نقطه به چند نقطه فراهم میکند. در یک شبکه GPON یک رشته فیبر نوری از OLT وارد رک طبقات میشود، از آنجا توسط یک جدا کننده (Splitter) سیگنال را تقسیم میکند. بعد از اتصال به فیوز فیبر نوری با استفاده از یک دستگاه مودم ONT میتوان خروجیهای نظیر تلفن،آنتن و ماهواره مرکزی، اینترنت و غیره را گرفت، GPON محبوبترین نسخه PON است.

GPON به شما این امکان را میدهد تا چندین سرویس را در یک شبکه ارتباطی فیبر ادغام کنید. با ارائه پهنای باند بالاتر میتوانید داده های خود را با سرعت و امنیت بیشتری به اشتراک بگذارید و مدیریت کنید. استفاده از GPON مزایای قابل توجهی مانند کاهش زمان و هزینه های نصب و راه اندازی و نگهداری را دارد .

شبکه های GPON شامل ۲ قسمت اصلی است:

  • OLT (Optical Line Terminal)

 که معموال قادر به سرویس رسانی به حداقل ۱۰۰۰ مشترک شبکه فیبر است و در مراکز اپراتوری مخابرات قرار دارد.

  • ONT (optical network terminal) 

به زبان ساده OLT دستگاه فرستنده نور در بستر FTTH می باشد و تنظیمات نرم افزاری در سرویس های مخابرات بر روی OLT انجام می شود و از سمت دیگر در محل مشتری دستگاه دیگری به اسم ONT و یا ONU ها این سرویس ها را دریافت می کنند.

 

 

تجهیزات اکتیو در موقعیت نقطه پایانی خط شبکه های نوری پسیو نصب می شوند، که این تجهیزات برمبنی تکنولوژی PON می باشند، که البته محبوب ترین آنها GPON می باشد. در بستر FTTH مخابرات ایران تکنولوژی GPON استفاده می سود . سوییچ مرکزی GPON را دستگاهOLTمی گویند، که به وسیله کابل های دراپ و کابل های میکرو و ….. و اتصال اش به دستگاه های ONT شبکه نوری را تشکیل می دهد. در واقع OLT وسیله ای است که وظیفه هماهنگی چندگانه بین ONT در محل مشتریان را برعهده دارد. از طرفی تبدیل سیگنال های استاندارد مورد استفاده توسط ارائه کننده سرویس FiOS به فرکانس و فریم استفاده شده توسط سیستم PON برعهده این وسیله می باشد.

این وسیله، در واقع دستگاهی است که از طرفی به وسیله فیبر به انتقال داده بین کاربران می پردازد واز طرف دیگرقابلیت استفاده از شبکه های گسترده مثل اینترنت را مهیا می کند.


0 نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

Verified by MonsterInsights